
SAĞLIK HİZMETLERİNDE TANITIM VE BİLGİLENDİRME YÖNETMELİĞİ DEĞİŞTİ
(NELER DEĞİŞTİ 10 SORU/10 CEVAP)
Sağlık Bakanlığı tarafından hazırlanan Sağlık Hizmetlerinde Tanıtım ve Bilgilendirme Faaliyetleri Hakkında Yönetmelik 12.11.2025 tarih ve 33075 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Yönetmelik ile 29 Temmuz 2023 tarihinden bu yana yürürlükte olan aynı adlı yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Yeni Yönetmelik ile tanıtım ve bilgilendirmenin esasları ile ilgili olarak önceki yönetmelikte yer alan birçok ilke ve kural korunurken bazı “değişiklik” ve “yeni” düzenlemelere yer verilmiştir. Yeni yönetmelik ile benimsenen “tanıtım ve bilgilendirme” esasları ve yönetmeliğin getirdiği değişiklikleri daha kolay anlaşılması bakımından soru/cevap olarak ele alacağız.
1.Yönetmeliğin “kapsamı” nedir?
Yönetmelik;
*Sağlık meslek mensupları (Hekim, dişhekimi, eczacı, hemşire, ebe ve optisyen ile 1219 sayılı Kanunun ek 13 üncü maddesinde tanımlanan diğer meslek mensupları)
*Özel sağlık kuruluşları,
*Uluslararası sağlık turizmi aracı kuruluşlarınca yapılan tanıtım ve bilgilendirme faaliyetlerini kapsar.
Önceki Yönetmelik, yetkisiz/ruhsatsız kişi ve kuruluşlar tarafından yapılan tanıtım faaliyetlerini de kapsıyordu. Yeni Yönetmelik ise kapsam maddesinde bu yetkisiz kişileri saymamıştır. Bunlar tarafından yapılan tanıtımlar Reklam kurulunca değerlendirilecek ve ilgililer hakkında Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulacaktır.
2.”Reklam” kavramı nasıl değişti?
Eski yönetmelikte reklam, talep yaratma / talebi artırma amaçlı ticari pazarlama faaliyeti olarak tanımlanıyordu.
Yeni yönetmelikte reklam, ürünü, hizmeti ya da kişiyi ön plana çıkaran ve tanıtım-bilgilendirme sınırını aşan faaliyet olarak tarif ediliyor.
Yeni Yönetmelik, reklam tanımını daha geniş bir zemine oturtmuştur. Bu, denetimlerde artık sadece ticari amaca değil, tanıtım/bilgilendirme sınırının aşılıp aşılmadığına odaklanılacağı anlamına gelmektedir.
Önceki yönetmelikte olduğu gibi yeni yönetmelikte de; sağlık hizmet sunumunda örtülü veya açık reklam yapılması ve yaptırılması yasaktır.
3. “Tanıtım” ve “Bilgilendirme” kavramları nasıl tanımlanmıştır?
Tanıtım ve bilgilendirme:
1) Sağlık tesisleri için; adres ve iletişim bilgileri, çalışma gün ve saatleri, hasta kabul edilen uzmanlık dalları, çalıştırılan sağlık meslek mensuplarının mesleki ve akademik unvanları ve hizmet verilen sağlık alanıyla ilgili sağlığı koruyucu ve geliştirici nitelikteki bilgiler
2) Sağlık meslek mensupları için; ana dal ve yan dal uzmanlıkları, akademik unvanları, hasta kabul ettikleri zaman ve mahal bilgisi ve hizmet verilen sağlık alanıyla ilgili sağlığı koruyucu ve geliştirici nitelikteki bilgilerdir
4. Hekimler Kişisel Tanıtımlarında Akademik Başarılarını Kullanabilirler mi?
Yeni Yönetmelikte tanıtım ve bilgilendirmelerde; 1219 sayılı Kanun ile belirlenen ana dal ve yan dal uzmanlıkları dışında, herhangi bir ad altında “sertifika ve benzeri eğitim belgelerine dayalı uzmanlık unvanı yazılamaz ve kullanılamaz” hükmü korunmakla birlikte,
Bakanlıkça tescil edilmiş diplomasında yazılı uzmanlık alanında olmak kaydıyla;
*Aldığı eğitimlere,
*Bakanlıkça tescili yapılmış sertifikalara,
*Bilimsel yayınlarına,
*Düzenlediği toplantılara,
*Akademik ödüllerine,
*İdari ve danışmanlık görevlerine,
*Yerli ve yabancı uzmanlık dernek ve kuruluş üyeliklerine ait kişisel bilgilere yer verilebilir.
5.Sponsorlu (Ücretli) Tanıtım Faaliyetleri Serbest Hale mi Geldi?
Hayır.
Yukarıda belirttiğimiz gibi örtülü veya açık olarak reklam yapılması ve yaptırılması kesinlikle yasaktır.
Sponsorlu tanıtım ve bilgilendirmeler de yasak kapsamındadır.
Paylaşılan görsel içerikler; yazılı, görsel basın, sosyal medya platformları, internet siteleri gibi mecralarda Sponsorlu olarak ya da ücret verilerek yayınlanamaz.
Yeni yönetmelik; sağlık tesislerinin;
*Açılış tarihini takip eden ilk bir ay süresince tüm platformlarda “Yönetmelik hükümlerine uygun olmak kaydıyla” sponsorlu tanıtım ve bilgilendirme yapabilmesine izin vermiştir.
*Bakanlıkça tıbben kabul edilen yeni tıp teknolojisi ve tıbbi yöntemlere ilişkin tanıtım ve bilgilendirmelerin sponsorlu olarak yapılabilmesine izin verilebileceğini düzenlemiştir.
6. Tanıtım Faaliyetlerinde Fiyat, İndirim ve Kampanya Bilgisi Verilebilir mi?
Hayır, kesinlikle yasaklanmıştır. Yeni Yönetmelik, yurt içi tanıtım ve bilgilendirme faaliyetlerinde ücret, indirim, kampanya veya promosyon bilgilerine yer verilmesini açıkça yasaklayan yeni bir madde eklemiştir (Uluslararası Sağlık Turizmi kapsamındaki faaliyetler hariç).
7. En çok merak edilen: Öncesi/Sonrası Fotoğraflar Artık Serbest Mi?
Eski yönetmelikte öncesi/sonrası görseller fiilen yasaktı.
Yeni yönetmelikte mutlak yasak kalktı, yerine çok sıkı şartlı bir izin sistemi geldi:
Tıbbi işlem öncesi ve sonrası görsellerin;
*Aynı ortam ve teknik şartlarda görüntülenmesi ve görsel içeriklerde işlem tarihi ve görselin görüntülendiği (oluşturulduğu denmek istenmiş olmalı) tarihlerin belirtilmesi zorunludur.
*Kullanılacak video ve fotoğraflara ait ortamların, kullanılan tekniklerin gerçeğine aykırı olmaması, yanıltıcı makyaj olmaksızın görüntülenmesi zorunludur.
*Paylaşılan görsellerin ilgili sağlık meslek mensubuna ve gerçek hastaya ait veya alıntı olup olmadığının, alıntı ise kaynağının belirtilmesi zorunludur.
*Görselin üzerinde, "Her cerrahi veya girişimsel işlemde sonuçlar kişiden kişiye değişiklik gösterebilir. İşlem öncesinde hekiminizden detaylı görüş almanız önerilir." ifadesine yer verilmesi zorunludur.
Belirtilen kurallara uyulması halinde öncesi-sonrası görsellerinin tanıtım ve bilgilendirme kapsamında paylaşılması mümkün, ancak “mayınlı alan” olduğu bilinmelidir.
8. Sosyal Medya Paylaşımlarında Hangi Kullanıcı Etkileşimleri Engellenmelidir?
Eski Yönetmelik sadece yoruma kapatmayı zorunlu tutuyordu. Yeni Yönetmelik ile bu kapsam genişletilmiştir. Görsel içeriklere ait paylaşımların yorum, beğeni ve yeniden paylaşım gibi kullanıcı etkileşimlerine kapatılması zorunludur.
9. Uluslararası Sağlık Turizmi Tanıtımları Nasıl Değişti?
Yönetmelik ile getirilen en önemli değişiklikler “Uluslararası Sağlık Turizmi Yetki Belgesi Sahibi Sağlık Kuruluşları ve Aracı Kuruluşları’na yöneliktir.
*Uluslararası sağlık turizmi alanında tanıtım ve bilgilendirme faaliyetlerinin yurt dışına yönelik ayrı bir sosyal medya platformu veya internet sitesi üzerinden yürütülmesi ve bu platformlarda sağlık turizmi kapsamında hizmet sunulduğunun açıkça beyan edilmesi kaydıyla, Türkçe hariç diğer resmî dillerde sponsorlu tanıtım ve bilgilendirme faaliyeti yapılabilir, sponsorlu olarak görsel içerik yayınlayabilir. İndirim, kampanya ve rekabetçi fiyat duyuruları yapılabilir.
*Türkiye’de yaşayan kişiler nezdinde talep oluşturmaya yönelik tanıtım ve bilgilendirme faaliyeti gösterilmesi yasaktır. Sosyal medya platformlarında hedef kitle olarak yurt içi seçilemez ve otomatik hedef kitle tanımlamalarının devre dışı bırakılması zorunludur.
*Yurt dışına yönelik oluşturulan internet sitesi veya sosyal medya platformunda, hasta mahremiyeti, genel ahlak kuralları ve hasta haklarına riayet etmek ve hastanın açık rızasının alındığını belgelendirmek şartıyla; tedavi gören hastaların hikâyelerine, hasta yorumlarına veya teşekkür mahiyetindeki ifadelere yer verebilir.
10.Yeni Yönetmeliğin yürürlüğe girmesi nedeniyle dişhekimi / özel klinik olarak hemen ne yapmalıyım?
(4 maddelik pratik liste):